טיפולי שורש

מהו טיפול שורש?

כל שן עטופה בשתי שכבות המגנות עליה: אמייל (השכבה החיצונית, הנראית לעין) ודנטין (שכבה פנימית). כאשר חיידקי העששת מעכלים וחודרים את שתי השכבות הללו, נוצרת הבעיה הרפואית השכיחה שכולנו מכירים בשם – חור. במקרה של הזנחת החור, חיידקי העששת ממשיכים בהרס השכבות ומגיעים
אל מוך השן. זוהי שכבה פנימית ועדינה, המכונה גם בשם ליבת השן. שכבה זו מכילה בתוכה כלי דם ועצבים, מה שהופך אותה לשכבה הרגישה ביותר בשן. כשחיידקים מגיעים אליה נוצר הכאב המוכר. סיבה נוספת החושפת את ליבת השן לחיידקים, היא חבלה. במקרה של חבלה בשן, השכבות החיצוניות של השן ניזוקות וחושפות את מוך השן לגירוי תמידי וחדירת חיידקים.

דרכי אבחון וטיפול מונע:

ד"ר שרונית סחר – הלפט רופאה בכירה במחלקה לטיפולי שורש בפקולטה לרפואת שיניים של האוניברסיטה העברית, הדסה עין-כרם, ירושלים, מסבירה כיצד תוכלו להימנע מפגיעה בשן והיווצרות של עששת העלולה להוביל לטיפול שורש. ראשית, יש לדאוג לצחצוח שיניים לפחות פעמיים ביום. שימוש בחוט דנטלי מסייע להגיע ללכלוך במקומות שמברשת השיניים אינה מגיעה אליהם. ולבסוף, ביקור חצי שנתי אצל רופא השיניים יכול לזהות את היווצרות הדלקת
עוד בשלבים המוקדמים, ובכך מסייע במניעת טיפול שורש. סימנים נפוצים המרמזים על הצורך בטיפול שורש הם: כאב, רגישות לקור וחום בזמן שתייה או לעיסת מזון, כאב בזמן אכילה, נפיחות באזור השן והרס כותרתי נרחב.

תהליך הטיפול:

במידה וקיים חשד לדלקת בליבת השן ומתעורר הצורך בטיפול שורש, נדרש לבצע, בראש ובראשונה, צילום רנטגן לשן הפגועה במטרה לאבחן את סיבת הכאב ולהבין מהי דרך הטיפול הנכונה והיעילה ביותר.

בשלב הראשון של טיפול השורש, מבצעים גילוי וחדירה לתעלות, לאחר מכן מנקים ומעצבים אותן. השלב השני הוא שלב קריטי להצלחת טיפול השורש והוא הוצאת החיידקים, שהם למעשה הסיבה לטיפול השורש, הנמצאים בתעלה הראשית ובתעלות הצדדיות.

חיטוי התעלה מבוצע במרפאת ד"ר סחר הלפט בצורה ייחודית, מכשור אנדודונטי מתקדם, בחינת התעלות תחת מיקרוסקופ, וכן בעזרת מכשיר הלייזר אותו היא חקרה באוניברסיטה של בית החולים הדסה ומרצה אודותיו ואודות טיפוליה המוצלחים בארץ ובעולם. הגישה, הידע ומכלול המכשירים מאפשרים לד"ר סחר-הלפט לבצע את הטיפול בהצלחה רבה.

בסיומו של התהליך יידחס אל חלל התעלה חומר הנקרא גוטה פרקה, הדומה בהרכבו הכימי לגומי, אוטם את התעלה ומשמר את תוצאות הטיפול למשך שנים.